Monday, August 2, 2010

Glasrikespelen dag 1

När jag vaknade i morse var jag tung och trött. Turen norröver och min brorsas bröllop i helgen hade tagit på krafterna. Det regnade rejält ute.

Jag försökte sparka igång den gamla kroppen med föga framgång. Det skulle bli till att kämpa idag, så mycket förstod jag. Och, vid tretiden plockade Björn upp mig med bilen och vi for ut till Hovmantorp. Där väntade det fina vädret och en massa tennis. Gott!

Min singel blev en två timmar lång kräftgång. Jag spelade bedrövligt men slet och kämpade. Utan framgång dock.

Roger Nydahl, Öjaby TK - Andreas Gustafsson, Hyltebruks TK 6-4, 6-7, 6-10

Jag brände ett tiotal matchbollar, dessutom ett tjugotal breakbollar. Till detta kastade jag bort nästan tjugo dubbelfel. Sicken bjudning! Det blev nästan lite fnissigt, för det kändes bitvis som en sketch, typ. Motståndaren höll på sin sida en högljudd monolog hela matchen, där han berättade för sig själv, för mig och för publiken att han egentligen kunde mycket bättre, egentligen var mycket bättre än motståndaren (han menade mig, då...). Och, det var han ju! Han vann!

Jag surnade till vid ett par tillfällen dock. Motståndaren hade den fula ovanan att döma ut bollar INNAN de landat. Flertalet av dem nära linjerna. Ett otyg!

Tur att man är en medelålders klåpare. En sjuttonårig variant av mig själv hade blivit vansinnig över en sådan här skitmatch.

Efter lite medhavd matsäck och en slurk kaffe var det dags för dubbel. I denna tävling med min gamle kompis och långväga gäst, Björn.

R.Nydahl/ B. Lidestam - T. Danielsson / J. Sälgeback 6-7, 4-6

Det var en riktigt fin dubbel. Synd bara att vi inte vann. Vi hade grepp om matchen i första set, men sedan hade jag en riktig svacka där mina returer ersatte de spridda skurar som väderprognosen förutspått. Så matchen slank oss ur händerna. Jag fick lite dåligt samvete, då min dubbelpartner hade åkt så långt och spelade så bra. All kredd till motståndarna som spelade en stabil baslinjedubbel som vi inte orkade rucka. Ju längre matchen led, desto fler returer hamnade på våra fötter när vi hela tiden attackerade.

Soligt hela eftermiddagen och kvällen. Finfint arrangemang, trevligt folk. Synd bara att jag var kvällens store förlorare. Nya tag i morgon.

No comments: