Saturday, August 28, 2010

App så nära...

Jag köpte en ny telefon. Och, då jag gör det så sällan så valde jag den nyaste och mest lullulliga varianten. Till denna kan jag ladda ner, gratis eller för en liten slant, olika extraprogram att förgylla den med. Den första jag köpte, för sju kronor, var "racquetTune"

Denna "app" ska kunna avgöra hur hårt/löst strängat ditt racket är genom att du håller fram den nära telefonen, för att sedan knäppa lite på strängarna med med penna eller liknande.

Min hybridsträngning med natursena på längden och polyester på tvären gick att välja, liksom racketytans storlek, i mitt fall 89, 5 sq/inch.

Resultatet då? Jo, det ser ni ovan. Den ram jag nyttjar för tillfället är jäkligt löst strängat, om nu telefonen har rätt. Min Personal Stringer snörade dit strängarna i början av maj, då med 23 kg's tryck. Kan det då sjunka till 17 kg? Jo, förmodligen. Racketen har säkert gått dryga tjugotalet timmar på banan och fyra månader är lång tid.

Jag fattar att strängningar är färskvara, men nu bor jag i Småland och vänjer mig efter tid vid allt lösare strängningar, istället för att stränga om. Dumt & småsnålt. Materialmässigt börjar jag säsongen som Federer och avrundar som valfri italienare på Challengertouren.

Skämmes på mig. Dags att stränga om inför innesäsongen, den näst intill oändliga... Here I come, Björn.

5 comments:

Björn said...

Åh, nej!

Björn said...

Fast nu får det bli nåt som håller spänningen bättre än Luxilon Alu, väl?

Hank of Sweden said...

Jag köpte en ipod touch nu i veckan och laddade oxå ner raquettune, men då min touch inte har mikrofon inbyggt får jag vackert vänta tills den via www beställda detaljen kommer..

Iofs har jag även en Stringway stringlab computer som ger rätt DT värde, men det ska bli kul o se hur denna känner av trycket på Signum-senorna.

Roger Nydahl said...

Björn, å, jo. Snart står jag och trampar i hallen.
Jag testar gärna nåt nytt på tvärsen. Men vad ska jag göra med all gammal Alu Rough i garderoben?

Hank, hur fungerar en Stringway Stringlab? Hittar ingen vettig förklaring på nätet.
Jag såg att du hade en massa finsnören ute på Blocket. Hur var Adrenalinen? Fattigmans Alu Power?

Hank of Sweden said...

En stringlab funkar som så att det är en slags krok som man fäster på senan och som fjädras tillbaka in i maskinen. På så sätt känner den av den dynamsika spänningen, eller DT-värdet, som det kallas. Det blir alltså inte en uträkning om vilket tryck som är utan enbart den fysiska hårdheten i kg/cm2 eller liknande.

Detta sätt ska visst vara det bästa att mäta strängtryck med. Då ser man hur en stränging påverkas i spelegenskaper osv, sägs det i alla fall...

Ang Adrenaline; En rätt ok sena faktiskt. Inte alls samma stumhet som i Alu Power måste jag säga. Känns mer behaglig på något sätt.

En sena jag kan rekommendera att testa är Signum Pro Tornado. Jag har kört med den 6 timmar nu och den håller både tryck och elasticitet fantastiskt bra. Underbar sena. Helt klart snäppet bättre än den redan fina Signum Pro Poly Plasma.