Monday, August 9, 2010

Ur gömmorna 21

Puma Boris Becker Winner. En härlig snikvariant.

Nä, Gamle Boris spelade tydligen aldrig med ett Winner, trots att det var med ett silvrigt Puma han vann sitt första Wimbledon som ungdom i mitten av åttiotalet. Han hade såklart en annan modell under färgen. Redan på den tiden... suck.

Winner fanns också under namnet G. Vilas, en modell som är ett hett samlingsobjekt. BB Winner är en föregångare till BB Super och en snikvariant på denna, med mindre grafit och mer fiberglas, vilket inte behöver vara illa. Den har en litet annan "flytta handtaget"-teknik inbyggd, där man kan reglera längden med små plastklossar. Winner är klart flexigare än sin storebrorsmodell och spelar med fin känsla på tidigt åttiotalsvis.

Detta är ett impulsköp som jag plockade upp i förbifarten när jag ett tag letade Supermodeller. Jag var väl nyfiken på att jämföra de båda Pumamodellerna, helt enkelt. I en jämförelse då? Jo, Winner vinner på sitt utseende och Super vinner på spelegenskaper.

2 comments:

Hank of Sweden said...

Jag bjöd på ett Becker Winner på Tradera nyligen. Såg att jag blivit överbjuden och brydde mig inte om att kontra.
Jag bjöd även på ett G.Vilas på ebay men även där drog auktionen iväg rejält...

Letandet går vidare. Jag SKA spela en tävling med ett Becker-rack o då självklart enbart serve och volley. Så är det bara :)

Slagvaerk said...

...och just ett sådant hade jag på 80-talet, Vilas-varianten, och jag har _slängt_ det (visserligen rejält sargat, men ändå)! *gråter*

Väntar spänt på nästa "ur gömmorna"! :)

//Åtvid-Jonas