Tuesday, August 17, 2010

Sjukt stort!

I oktober kommer Roger Federer, the GOAT (Greatest Of All Times) till Stockholm Open. Sjukt stort!

Jag har varit orolig för att inte hinna se Federer innan han blir gammal och lägger ner. Under de snart tio senaste åren har han inte varit fysiskt i närheten av nån plats där våra vägar har kunnat mötas. En tripp till valfri Grand Slam eller tysk ATP-tävling har varit bortom en småbarnsförälders horisont. Fast, jag har verkligen lekt med tanken på att knö in kidsen i bilen och sträckköra nattetid ner till Halle i Tyskland enkom för att kunna se Federer.

Men nu kommer han alltså till Stockholm Open. Och, sekundrar efter att nyheten kom, hade jag och lillkillen varsin biljett klar, till kvartarna på fredagen. Andra raden, långsida, nästan mitten. Vi kommer nästan kunna klämma lite på honom, ju. Om han nu kommer, om han nu går till kvarten, förstås. Men jag tycker oddsen ser goda ut, det skulle vara o-Federerskt att inte dyka upp och går han inte till kvarten, så... Nej, det kommer inte hända.

Min vurm för Federer beror, enkelt uttryckt, på att han spelar den vackraste tennisen i tennishistorien. Det är ren och skär konst, tamefasen.



Ovan lilla film är förstås fejk, men ganska kul ändå.

Det finns en spelare till som jag jämställer med Federer, samma estetiska nivå på tennisen. Honom ser jag var och varannan vecka, i hallen/på banorna, här i kvarteret. Sjukt stort, det också, varje gång!

1 comment:

Hank of Sweden said...

Jag ska mån-fre (minst) på sthlm open detta året. Kommer bli fantastiskt roligt :)