Saturday, August 21, 2010

Klubbmästerskap Öjaby TK, omg 2

Det här var en match det svängde om. Fram och tillbaka böljade det, i gamen, i seten. Till slut satte Andreas ner foten.

Roger Nydahl - Andreas Eidenskog 5-7 6-3 2-6

I tredje set, 1-2 till Andreas, så kom en liten tromb, inte i spelet utan i vädret. På fem sekunder blåste allt löst grus bort från banorna och ner i Helgasjön. Helt plötsligt spelade vi på hardcourt istället för grus. En av de märkligaste tennisupplevelserna hittills.

Det var inte de lättaste förhållandena vi spelade under idag, vilket förmodligen gynnade mig. Ibland höll jag på att missa servarna helt då bollen fladdrade runt som en fladdermus i uppkasten. Stoppbollar kunde hamna vid servelinjen och mer ofrivilliga diton kunde uppkomma mitt i dueller.

När jag tyckte att jag hade häng i matchen visade Andreas klass och seglade lätt ifrån. Han hade ett game där han bombade på fyra fina servar från min sida, alla hans returer var otagbara.

Min målsättning det senaste året har faktiskt varit att ta set på Andreas (det är så sällan vi spelar hela matcher, så set räcker liksom). Det var ett mål jag trodde låg lite längre fram i tiden, kanske när han blivit tio år äldre och tio kilo tyngre, typ. Så lika förvånad jag var över vinsten igår, lika förvånad var jag över andra set idag. Fast, det ska erkännas, i matchsituationen var jag inte alltför nöjd med mitt set, jag ville vinna.

Nu börjar grussäsongen klinga av, redan nästa vecka går vi Öjabygubbar tydligen in i hallen. Synd, jag börjar fatta grejen med gruset, som sagt.

1 comment:

Hank of Sweden said...

Starkt o ta set på killen som har den bästa forehanden bland icke proffs-spelare i hela världen!!