Monday, August 30, 2010

Växjömästerskapen dag 1

Strandbjörket är som vackrast när sensommaren övergår i höst. Kvällsljuset ligger nästan vertikalt över parken och tennisbanorna. Fastän solen behagar visa sig, nyper det lite i kinderna framåt kvällen. Blir man stillastående blir man snabbt stel och kall.

Roger Nydahl - Dennis Mendel 6-1 6-4

En sådan här match blir jag glad över, även om jag inte spelade min bästa tennis. Den blott trettonårige killen spelade moget och vårdat. Hans uppförande var exemplariskt, där vi utbytte komplimanger vid de bästa bollarna och ömsesidigt deltagande vid nätrullare och linjeslickare. Efteråt tillönskades jag fortsatt framgång i tävlingen. När hörde jag det senast från någon under fyrtio?

Spelmässigt var han nära att flippa matchen. Jag hade ledningen med 4-1 i andra set, då han visade tåga och kämpade sig tillbaka med mycket fint spel. Så fort jag blev det minsta kort, straffade han mig med välavvägda vinnare. Efter ett avbrott för toalettbesök blev det plötsligt nerv i matchen och utjämnat i setet. Dock, lite flax och så ett mindre bra game från killens sida och jag hade vunnit.

Se där, då blir det en match till på gruset innan butiken slår igen. Trevligt!

No comments: