Thursday, September 30, 2010

Holy Grail

Lite ont i magen. Nu finns ettan på min önskelista vad gäller tennisracketar plötsligt tillgänglig. På det stora tennisvaruhuset långt borta i väst har de i ”vintage”-sektionen just nu ett antal Snauwaert Gottfried Mid/Meso Graphite Two, till salu.

Men den där femhundringen de vill ha för racketen fördubblas ju om den ska hem till dörren i Småland.

Racket 465:-
Moms 115:-
Tullavgift 150:-
Frakt 250:-

Uppsummerat blir det strax under tusingen, dyrt. Sedan så strider det lite med mitt ”ofrivilliga” samlande. Att högen i garderoben växer har att göra med att jag ”fyndar” på loppisar, nätauktioner och genom likasinnade. Jag förbarmar mig över i mitt tycke fantastiska tennisracketar som annars skulle krossas, eldas upp och bli till fjärrvärme. Jag spelar ju lite med dem och uppskattar deras kvalitéer. Ett slags hospice för gamla dömda ramar, kanske.

Så, mitt sökande efter ovan skönhet får nog fortsätta. En dag kommer den dyka upp på en loppis i skogen, lätt skev och duktigt skrapad av det barnbarn som fått leka loss med den på garageuppfarten, efter att morfar köpt sig en gubba-tweener.

“Unstrung weight 390g. Unstrung balance 325mm” Är inte det poesi, så säg.

No comments: