Wednesday, September 29, 2010

Ur gömmorna 25

Dunlop Max 200G. Där satt den!

Jag visste det, den skulle trilla in till slut. Max 200:an fanns ju nästan högst upp på min önskelista. Den var ju vanlig på åttiotalet, så jag hyste gott hopp om att ramla över en till slut. Och, se där var den, nu i veckan. För ett par tior var den min. Härligt.

Den ser lite risig ut, men det behöver inte betyda att den är trött eller kass. Färgen flagnade redan på tiden det begav sig och de flesta normalt spelade Dunlopar av den här modellen ser ut så här idag.

John McEnroe härjade länge med denna racketmodell. Likaså Steffi Graf, som skördade så gott som alla sina Grand Slam med denna modell. När Navratilova vid upprepade tillfällen blev blåst av banan av Graf, bytte hon faktiskt till denna modell för att hänga med, då svartmålad med Yonexlogga.

Hemma i bruksorten spelade min bästa kompis med sådana här och han hade (och har...), typ, 35-0 i matcher på mig, så det är verkligen en legendarisk racket även på hemmaplan.

Denna skönhet har enligt en liten etikett påklistrad på racketen tillhört Ingenjör Bertil Johansson.

2 comments:

Kurt Växjö said...

Hej Klåpar´n!
Kul att se bilden på Max 200G. Den är såld och STRÄNGAD av mig. Syns på den röda pricken, som finns målad på strängarna. Jag gjorde alltid en röd prick + racketloggan i varje racket jag strängade på den tiden. Kunde se att Mats W spelade med racket jag strängat, när han spelade DC i Australien. På den tiden var det inte så viktigt med nysträngad racket = strängad speldagen, som det är nu. Under mina 10 år som strängare åt vårt DC-lag har jag strängat massor av racketar matchdagen. På Wilanders tid gick det bra ändå!

Kurt Växjö

Roger Nydahl said...

Hej Kurt! Kul att höra var 200G:n kom ifrån, och att strängningen kommer från dig. Tror du att strängningen är från tiden det begav sig? Den verkar i alla fall oförskämt fräsch!? Fullt spelbar.

Fanns det de som var mer kinkiga än Mats vad gäller strängningen? Det här är spännade grejer att höra om, ska du veta ;-)

Vänligen! /Klåpar'n