Tuesday, September 21, 2010

Ur gömmorna 24

Yonex RD-7. Vilse i pannkakan.

Hur tänkte jag då, i mitten av nittiotalet? Varför i hela friden köpte jag dessa? De var ju inte ens snygga. Det är absolut inte något fel på racketen. Den är säkert ett riktigt bra val, för någon annan. Vem hade sådana här? Var det inte Sergi Bruguera? Hans spelstil är väl i princip så långt bort från min egen som går att komma, om det nu går att jämföra oss på samma planet ens.

Underligast med denna period var att jag plötsligt började spela med grepp 4 (4 ½:or). Stora handtag som jag med mina frökenhänder knappt greppade kring. Jag kan inte för mitt liv återkalla argumenten för detta. Då jag var vilse i racketdjungeln återgick jag snart till mina POG:ar med grepp 3.

Numer spelar jag med grepp 2 + overgrip. Egentligen vill jag slippa overgripen och återgå till det råa lädret, vilket också är planen. I vilket fall, så när jag i våras lämnade in en spade till Kurt i shopen fick jag faktiskt tillsägelse om att jag inte ska spela med så små handtag, men efter att han inspekterat mina händer så var det okej.

Kurt har en poäng där. Jag har läst att för små grepp kan orsaka armproblem, vilket jag tror stämmer. Racketen vrids betydligt hårdare vid träffen, vilket påfrestar armen. Så, vi ska inte ge Polyestersenorna hela skulden för det växande problemet med ont i arm och axlar, de krympande Nadal-greppen betyder en hel del också.

Vi motionärer måste inte ha samma grejer som proffsen, inte alltid. Flexiblare ramar, natursenor och grepp 4 skulle bespara många normalbyggda klåpare oönskad smärta.

2 comments:

Hank of Sweden said...

Mumma! Yonex RD7! Där har vi Japansk tigerkärlek!!

Denna spade har ju helt tagits fram för att få Brugueras otäcka spin att bli ännu mer otäck!

Jag har bara testat den som hastigast under valpig juniorålder så jag kommer tyvärr ej ihåg känslan av den.

Jag tror mig bestämt att vi snart får boka in en "racketnörderidag" där vi testar massa olika rack som vi har i våra garderober, pratar Rossignol från 82 och vilken av PT57a och E som är att föredra ;)

Roger Nydahl said...

En racketträff, för likasinnade nördar vore förnämligt. Finns det fler racketmuppar därute, tror du?