Monday, May 10, 2010

Nope modern graphite racquets!

En underbar bild. När Miloslav Mecir för tjugo år sedan var tvungen att sluta spela topptennis, var han den siste att spela med träracketar, "Last man standing" Av en händelse ramlade jag över ovan bild och, ta mig tusan, håller han inte fortfarande i en träracket än idag. Vilken hjälte!

Även om Mecir hade den fula ovanan att vecka ut och vecka in spöa upp vårt svenska gäng på touren, var han en stor favorit. Ingen annan rörde sig så smidigt på banan. Han har inte överträffats på den punkten än idag. Detta, tillsammans med en förmåga att maskera alla (!) sina slag gör att jag är övertygad om att han förmodligen är den ende från åttiotalet som direkt kunde placeras in i dagens tennis och göra sig gällande. Därmed inte sagt att hans samtida kollegor inte varit toppidrottsmän om de varit tjugo år yngre, men de hade nog behövt spela lite annorlunda.

Jag kan sakna någon som Mecir i dagens tennis. Ibland kan jag se spår av honom i Nalbandian eller Baghdatis, men ingen av dem har hans magiska rörelsemönster eller spelintelligens.

Kolla in den här bollen/poängen, kanske den svettigaste räddningen nånsin.


No comments: