Monday, May 31, 2010

Måndagsdubbeln omgång 2

- Vad kommer du skriva om det här på bloggen?
Frågan ställer Joakim mitt under match. Klockan har ringt och vi har precis tappat första halvlek med uddagamet. Bedrövligt spel från vår sida. Då visste vi inte ännu varthän det barkade...

R Nydahl/J Sälgeback - S Roskvist/O Hovhammar 2-3, 0-6

Jag vill inte förta killarnas insats det minsta, de spelade finfin dubbel, de gjorde en mängd fina bollar, de gjorde dessutom en handfull svettiga räddningar som rev ner applåder bland åskådarna. Men, vi spelade bedrövligt, särskilt jag. Igen!

Så här tänker jag ikväll. - Nä, nu ger jag mig, nu stoppar jag racketarna långt in i garderoben, nu skaffar jag en ny hobby, det finns förresten en massa att göra i trädgården, barnen blir nog glada om jag fiskar med dem istället. Kanske har jag ändrat mig imorgon, vi får se.

Det finns en intressant grej med juniorer och dubbel nuförtiden. De ska så gott som alltid trycka dit smashar och öppna lägen på kroppen på killen/tjejen vid nät. Är det nåt de lärt sig på teve? Eller lär tränarna ut detta? Varför göra varandra illa? När jag var junior på forntiden var det en viktig del i ens tennisfostran att man skulle sätta den enkla volley'n eller smashen på fötterna, inte i bröstet eller ansiktet. Om man på bruksorten, i en match mot de äldre råkade komma i närheten av kroppen med sin volley fick man en utskällning så att håret stod rakt bakåt, ja man kunde till och med riskera att åka på en snyting. Att sedan de vuxna emellanåt prickade varandras vitala delar och sedan kunde ha decennielånga fejder sinsemellan, det var en annan sak.

Jag brukar annars tycka att juniorernas later oftast är smått charmiga. Som att klia sig i röven a la Nadal innan serve, som att stöna i miljöfarliga decibeltal eller studsa bollen tolv gånger innan serven som Djokovic. Klart att kidsen tar intryck från förebilderna. Enda gången jag blivit lite irriterad var när en junior släpade runt på en handduk/snuttefilt som han torkade sig väldans omsorgsfullt på mellan varje boll. Den matchen tog väldigt lång tid. Vuxna måste hinna hem och klippa gräset, tänk på det.

No comments: