Monday, May 16, 2011

A & E

Varning! Tillfälligt återfall i racketträsket.

För de riktigt racketnördiga betyder ovan bild något speciellt. A & E är två olika Pro Stock-varianter av Heads Midplus-ramar som länge funnits i omlopp bland de toppspelare som varit duktiga nog att få ta del av Heads Pro Room-tjänster. En trixig fråga till församlingen. Vilka två gamla racketar motsvarar dessa egentligen?

Tydligen har Head blivit mer selektiv med sina tjänster till eliten. Det är bara topp-toppspelarna som får sina gamla handsnickrade PT-spadar. Och, det är färre som får TGK-versionerna (lättare versioner från Kina, som kan finjusteras i efterhand) också, tydligen. Är du inte bland de bästa får du nöja dig med "retail". En topphundraspelare som rumänen Hanescu har setts spela med gamla PT57:or i "i.Radical-pj", tio år gamla racketar!? Är det månne för att Head inte vill snickra österrikiska finracketar åt honom längre och han är lite kinkig med materialet?

Dessutom har Head gjort det svårare att avkoda finracketarna, genom att ta bort koderna från ramarna. Små pillriga sifferkoder som smygs in bland det vanliga klottret på insidan av hjärtstycket kan avslöja en finracket, eller att man plockar fram hårtorken och klär av racketen in på mässingen, då koderna tydligen fortfarande sitter kvar på "hair-pin":en.

Så, dessa raringar kommer bli allt mer sällsynta.

E-varianten är bara på tillfälligt besök i mitt förråd, den ska få sig en omgång indisk fulnatur blandad med lite tysk polyester.

Återigen, man blir inte ett dugg bättre av att spela med dessa racketar. Känslan däremot är oöverträffad oavsett om man är topp hundra eller en klåpare.

2 comments:

Hank of Sweden said...

Indisk fulnatur :)
Den svarta eller naturfärgade? Tänk på att 55 lbs är max för dessa senor av tveksamt ursprung.

Har du testat E? Den ska vara betydligt mer styv än A, dessutom är det två olika molds där hjärtstyckets fästen mot träffytan skiljer sig "markant" eller hur var det nu igen?

Roger Nydahl said...

Henrik! Jag får backa på "ful-" tror jag. Senan uppförde sig exemplariskt när jag strängade. Jag var ändå uppe och nosade i de övre regionerna vad gäller dina rekommendationer. Härligt ping blev det när den var klar. Den påminner mycket om 70-80-talets natursenor.

Jag är väldans nyfiken på hur länge den håller spänningen och hur länge den håller ihop. Jonas får hålla mig uppdaterad.

Du hade såklart koll på skillnaderna på A & E. De är uppenbara när racketerna staplas på varandra.

För alla andra, A är den gamla blåa 280-spaden från nittiotalet och E är i.Prestige MP. Fast ändå inte, då de är byggda betydligt lättare, för att kunna "moddas" åt proffsen.

Nej, jag har faktiskt inte spelat med E. Jag har spelat med i.Prestige MP dock, vilken är min favorit bland MP:arna.