Wednesday, September 7, 2011

310g


Nu har jag karvat klart på vinterns doningar. Jag strippade ramarna på strängar, grommetar och overgrips. Sedan vägdes allt. Igen, och igen. Nu följde lite avancerad huvudräkning, plus och minus. När målbilden var klar började jag pilla bort Pim-Pims dubbla blylager, lite i taget, tills jag nådde 310g. Det kvarvarande blyet skulle vara i toppen. Efter att de matchats på grammet kollade jag balanspunkten som nu flyttats till ett lite mänskligare ställe, så den överensstämde också. Här är jag inte lika anal, utan förlitar mig på mina små blyertsstreck och ögonmått. Det SKA ju stämma, om gubbarna/gummorna i Kennelbach har gjort sitt jobb rätt.

Jag hade ett tredje racket som jag jucklade med också, men det vägde 311g när allt bly var borttaget. Det går ju inte!? Så det (måndags-) exemplaret får vila i garderoben ett tag. Jag får nöja mig med två spadar att härja med i vinter.

Nu ska bara nya grommetar (fulla CAPS) brottas på, en natur/poly-hybrid strängas på och lite Tournagrips lindas dit, så ska de förhoppningsvis väga 355g. Annars är det bara att klä av dem och börja om igen...

4 comments:

AndreasLindholm said...

Undrar hur många det finns som är så noga som du :)

Hank of Sweden said...

Roger för tusan!!! Du kan ju inte ha en våg som väger med 1-gramsintervaller... Du måste ju ha ,1 grams intervaller.

;)

Roger Nydahl said...

Andreas, jag är nog petigare än de flesta, erkännes. Men, jag är nog inte värst ;-)

Hank! Sant! Men, var får jag tag i en sådan där "ädelstens-våg"?
Som tur är har jag lärt känna min IKEA-våg. Jag har lärt mig finlira på halvgramnivå, genom att vibba från vilket håll den "slår över" till rätt nuffror.
Jag har faktiskt rivit bort ett grommet-set, kastat denna, och gjort om, bara för att det blev två gram fel efter slutgiltig invägning...

Hank of Sweden said...

http://www.ebay.com/itm/Mini-1000g-0-1g-Digital-Pocket-Balance-Jewelry-Scale-/180692426967?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2a121ba0d7