Thursday, January 20, 2011

Ett klipp, då

Jag blev i en kommentar till bloggen uppmanad att kasta upp ett klipp på min klåpiga tennis. Efter mycket vånda beslutade jag mig för att anta denna utmaning. Så, här kommer halvannan minut vanlig hederlig motionstennis, serverad på Youtube. Strandbjörket, bana C1, en trött onsdagskväll i januari 2011 är plats och tid. En klåpare och träningskompisen Ola skyfflar lite bollar fram och tillbaka. Filmat med Canon 7D med påkopplat fisköga. Feedback och tips på hur det kan bli bättre emottages tacksamt.

5 comments:

Hank of Sweden said...

Ser ju riktigt bra ut Roger! Fin träff!! Det syns att du är en helt annan spelare på hardcourt jämfört med Tranås grusbanor

Björn said...

Jajamensan, det ser snyggt ut! Du rör dig faktiskt betydligt bättre än (mitt minne av) hur du gjorde för några få år sedan. Nu gör du småhopp, split steps, för att komma helt rätt till bollen och få bra träff precis där du vill. Förut såg du (ursäkta!) väldigt lat ut. Bra och idogt jobbat, gamle man!

Med en aning mer underarmsvridning kan du dessutom öka trycket med bibehållen säkerhet, det syns helt perfekt i 720 p. Börja gärna med backhanden, det är skitlätt! Bara att lägga till vindrutetorkarrörelsen. Du har allt som behövs, behöver inte ta bort något, vindrutetorkarrörelsen är bara att lägga till som sista moment. Din handled är redan bra och "upplåst". En liten konsekvens av att lägga till mer underarmsvridning för att rulla upp bollen mer, blir möjligtvis att rackethuvudet kommer ännu längre bak i baksvingen, d.v.s. att du visar ditt Headmärke på buttcappen ännu mer för motståndaren i baksvingen. Att sedan rackethuvudet fortsätter ännu längre ut till vänster efter träffen behöver du inte ägna någon tanke åt alls, det är gratis!

Med dylika tillägg i svingen kommer du att kunna trivas betydligt bättre på grus, dessutom. Det är ju på grus som vi gamlingar egentligen ska kunna hålla jämnare steg med de som ännu inte hunnit bli så trötta, stela, och långsamma... Och en sak till! Mer böj på knäna kommer nog också gratis, eftersom du kommer att behöva ta svingen lite, lite mer nedifrån-och-upp!

Jag blir förresten skräckblandat förtjust i idén att filma och studera mig själv på banan. Fast, å andra sidan, alla ANDRA vet ju redan hur det ser ut. Alltså bör det göras, pronto. Ska banne mig göra det redan i morgon.

Roger Nydahl said...

Tack pojkar! Uppmuntrande ord värmer.

Ja, jag har jobbat ordentligt med arsenalen de senaste två åren. Jag har byggt om min forehand från grunden, typ. Har väl kommit halvvägs där. Ja, Björn, jag ska jobba på att kunna rulla upp bollen lite mer. Det var kanske inte så dumt att filma ändå.

Roligt med filmandet var hur skeptisk jag var till min egen uppenbarelse efteråt, medan Ola, träningskompisen, var mäkta nöjd med vad han såg av sig själv. Härligt när det kan vara så.

Unknown said...

Hej! Jag gillar din blogg, är själv nybörjare men mycket intresserad av material och slagteknik. Spelet ser bra ut framförallt backhanden men varför spelar du forehand med neutral och ibland även closed stance? Det ger ju mindre möjlighet att rotera överkroppen ordentligt och därmed går du miste om en del kraft i slaget.

Roger Nydahl said...

Hej David! Bra iaktagelse. Jo, jag är fostrad i den gamla skolan med långa svingar, så om jag hamnar i open stance känner jag mig obekväm. Man kan inte lära gamla hundar nya trick, typ.