Wednesday, February 17, 2010

Champions Choice

Varför har ingen sagt nåt?

Större delen av ett tennisliv hann passera innan polletten trillade ner. Här har jag harvat runt, år ut och år in, med en hel arsenal av olika strängar. Nylon, Kevlar, Multifilament, Polyester, Co-polyester och tamefasen all slags plast som kunnat uppbringas.

I höstas slog det mig. Det fanns något jag inte provat. Av snålhet eller av fördom, vad vet jag. Natty Gut!?

Hela uppväxten var natursenan nåt som proffs och rika gubbar spelade med. Det fanns inte i en juniors världsbild på åttiotalet. Såklart av kostnadskäl men också för att det var "vackert väder"-senor. Proffsen på teve, som alla hade natursenor, knallade av banan så fort någon kände en regndroppe. Klåparjuniorer spelade vidare på en regnig asfaltsbana till någon slant och fick hjärnskakning, typ.

I mina K90 fattades nåt, helt klart. Av nyfikenhet ville jag prova samma uppställning på strängningsfronten som världens bäste genom tiderna. Jag resonerade med mig själv, tills jag kom fram till att det hela var ekonomiskt försvarbart. Jag springer inte runt på krogen och avverkar STÖL längre eller köper trånga jeans för femtonhundra paret, så nåt kul måste en medelålders tennismotionär unna sig. Dessutom har jag inte slagit av mer än en strängning på snart tio år.

Snart stod jag och stampade i farstun hos min Personal Stringer i Vikingstad. Otåligt väntade jag medan han snörade på VS Touch på längden och Alu Rough på tvären. strax under 22kg fick det bli. Som Federer, helt enkelt.

Varför har ingen sagt nåt?

Det är ju så här det ska kännas. Det var en otrolig skillnad. Som natt och dag. Jag tar inte tillbaka på att jag ökade på min spelnivå med 20% bara genom att byta strängning. Kraft och kontroll i ett härligt paket. För att inte tala om känslan. Dessutom håller den trycket på ett sätt som jag aldrig upplevt tidigare.

Så, alla detta trams om femtioelva olika varianter av syntetsträngar som ligger mer eller mindre närmre natursenorna kan jag strunta i. Nu behövs inga idiotiska diskussioner om olika plastsammansättningar. Vilken lättnad.

Alla tennismotionärer som är det minsta intresserade av att förkovra sig borde kolla in denna del av materialsidan. Om du inte är en hårtslående typ som förbrukar strängningar på löpande band så måste du prova natursena, åtminstone på längden i en hybrid.

Att proffsen spelar med polyester numer förstår jag mycket väl. Kraft och spinn går numer före känsla och touch. Sånt trams får vi klåpare hålla på med.

1 comment:

MP said...

Hej Klåpar'n.

Intressant inläg om Champions Choice. Jag är nog ganska lik dig, jag experimenterar en hel del, för att det är kul! Själv spelar jag med Wilson kps 88, och försöker hitta bra senor. Köpte Champion Choice billigt USA, för att testa. Eftersom min nuvarande strängning, Babolat hybrid, inte gått sönder ännu så har jag testat ännu. Min fråga: Hur är det med hållbarheten? Jag spelar flackt och slår sällan av senorna, vilket gör att jag tror på det här upplägget (på papperet i all fall). Hur är det, tror du det gör stor gör stor skillnad att stränga natty gut "mains" och poly "crosses" jämfört med det traditionella upplägget? Slutligen, tror du det krävs särskild expertis för att utföra strängningsjobbet? En del säger det är svårt att stränga natursenor (jag tänker inte göra jobbet själv).