Monday, July 26, 2010

Icke medlem

Som tennisturist i sommarsverige känner jag mig inte alltid välkommen. Bilden ovan ger mig en magkänsla som säger, - Stick från stan, du är inte välkommen här.

Begreppet "Icke/Ej Medlem" är lite bortstötande i sig självt. Jo, jag förstår meningen med uppdelningen mellan medlemmar och de som inte är, ett incitament till att få in flocken i fållan. Men hämtar tennissverige nya intressenter eller skaffar sig "goodwill" på det sättet? Är det på de tillfälliga tennisspelarna som klubbar tillskansar sig de ekonomiska mariginaler som gör skillnaden?

De regionala skillnaderna vad gäller priser är ganska stora, storstäder och Norrland kostar tydligen mer att spela i. Skillnaden mellan icke/ej och medlem varierar också stort.

Jag vågar mig på att föreslå lite riktpriser här, för utomhusspel. Som medlem i en klubb vill jag kunna spela för kring femtiolappen per timme. Klubben får själva bestämma uppläggen för de förmånliga erbjudandena, kanske abonnemang eller säsongskort. Som "icke/ej medlem" vill jag kunna spela för under hundringen, med en lillkille i släptåg för aningens billigare.

Som en del i ett större tennisverige kanske vi skulle vara lite mer inbjudande, vi är inte en alltför stor skara nuförtiden.

Väl hemma i Småland tränade jag en timme på Gökaskratt, Hovmantorp. Här kallades jag gäst på anslagstavlan och pröjsade sextio kronor för en timme på härliga grusbanor av årgångsmodell, sådana där av modell Ä, med riktigt grovt gruskross i en matt rostbrun nyans. En utrotningshotad variant, snart ersatt av puderbanor av Düsseldorfsnitt. Fattades bara kokekorv i papper, kaffe, mazarin och ett avslutande dopp i sjön som komplement för att göra tidsresan komplett.

3 comments:

Hank of Sweden said...

I Taberg betalar vi 600 kr för ett säsongskort ute. Med tanke på antalet timmar jag spelat där nu när man bor 300 meter från hallen är väl timpriset ungefär 40 öre :)

Peter E said...

Kostnader för spel på utomhusbanor är verkligen en svår nöt att knäcka i småklubbar med liten beläggning på banorna - speciellt i kombination med att folk numera inte heller vill hjälpa till med skötseln av banorna (man verkar förutsätta att "Någon Annan" fixar det).

Vi har nog snart testat alla varianter som finns hemma på våra två lokala banor i Grebo... Vi hade riktigt låga avgifter/gratis för barn för några år sedan, men det gick inte runt. Och folk sket i att betala även de låga avgifterna och spelade ändå (så numera håller vi dörrarna till banorna låsta)...

Man har tusen ursäkter för att inte hjälpa till med skötseln av banorna.

Årets avgiftsvariant är en kombination av olika saker:

1. Vuxna betalar 600kr för fritt spel
2. Ungdomar (13-17) betalar 400kr för fritt spel
3. Barn (upp till 12) betalar 200kr för fritt spel.
4. Övriga betalar 100kr/timma.

Sedan har vi kombinerat det med att vuxna och ungdomar som hjälper till med att göra iordning banorna inför säsongen får halva avgiften i rabatt för att försöka ge folk nån sorts morot till att hjälpa till då det ideella inte funkar längre.

Men det funkade inte heller särskilt bra (ett fåtal hjälpte till i början av säsongen, och ingen under själva säsongen, och folk gnäller över att det är för dyrt).

Och ekonomiskt sett går det inte runt nu heller (grus, nya nät, nya vindskydd, staketstolpar som behöver lagas osv osv gör att utgifterna vida överstiger inkomsterna). Bara för att täcka kostnaden för ett vindskydd (skulle behöva köpa in 6 stycken för att täcka banorna bra...) skulle man behöva 30 fullbetalande "speltimmar". Gruset ca 40. Ekvationen går inte ihop då det blir många fler speltimmar än vi har folk som spelar på en säsong...

Så snart är väl enda alternativen att antingen lägga ner banorna eller extrem-chockhöja avgifterna ännu mer så att man har råd att avlöna personal som kan jobba med banorna och har råd att köpa in de prylar som behövs. Fast var hittar man personer som vill lägga flera tusenlappar?

Roger Nydahl said...

Hej Peter! Jag förstår verkligen problematiken. Jag har levt med den själv, suck. Om inte ideella krafter finns att uppbringa, då blir det ett nästan omänskligt tungt jobb att dra runt verksamheten. Hemma i Boxholm lades verksamheten till slut ner och banan grodde igen. Efter något år agerade kommunen och hyrde in gamle Nicke som renoverade upp den och nu sköter den sommartid.

En del klubbar, med fungerande ekonomi och gott om aktivt folk, kan dock vara lite bjussigare mot gäster, det tycker jag nog.

Era priser ser fullkomligt rimliga ut. Jag kommer gärna och spelar när jag har vägarna förbi.